Pages

Thursday 14 February 2013

TERSASARNYA SEBUAH KEBAHGIAAN


monolog lara yang tiada bernoktah...





  saban malam lenaku tidak keruan, kenangan yang mulaya manis dan hampir2 mencecah bahagia bertukar sekelip mata menjadi igauan paling ngeri dalam hidupku..saban waktu ianya menjadi tetamu jiwaku dan wayang itu seringkali berputar tanpa henti..bagaimana harus untuk aku memadamkan segala memori indah ini ..kira di beri peluang untuk aku memilih...adalah lebih bahagia untuk aku tidak mengenalimu terus dari aku menderita membawa segala sisa2 janji dan harapan yang kau taburi untukku..
     cukup indah...saat2 mengenali dirimu...kupanjatkan syukur kepada Allah swt..inilah doa yang kupinta di hadapan kaabah 3 tahun dulu dan ku akui jua mungkin inilah anugerah Allah buatku...demi Allah...aku menerima dirimu untuk menjadi tetamu dalam hatiku bukan bersandarkan rupa, harta maupun gaya peribadi, tetapi kerana akhlakmu, budi pekertimu, ketaatan kepada ibumu buatkan aku ingin memberi ruang untukmu bertakhta di hati ini...situasi kita memang sama...pernah menghadapi kegagalan di dalam perkahwinan pertama..lantas pertemuan kita, perkenalan dari hati ke hati hinggalah berhadapan mata bertentang mata,kita ingin melakar sesuatu yang lebih bermakna, kita ingin bangkit dari kesilapan lalu,kita sama2 ingin merubah segala-galanya...biarpon mahligai yang ingin di bina tidaklah segah istana namun melihatkan kesungguhan dirimu menabur segala janji2 dan harapan, aku akur menuruti segala perancanganmu....DAN...di sebalik pengetahuan dirimu...aku telah berjanji untuk jadi yang terbaik disisimu...wang ringgit bukanlah sesuatu yang menjadi kesulitan untukku..apa saja keperluanmu aku penuhi semata mata ingin melihat kau tersenyum....
     airmata ini sering tumpah di sebalik pandanganmu...segala kesulitan yang kau tanggung,demi ketaatanmu terhadap ibumu,kau menelan segala tohmahan saudara2 mu dan anak2 buahmu,pengorbananmu untuk pulang ke kampung demi menjaga amanat ibumu, kau tinggalkan pekerjaan yang memberi sesuap nasi untuk hidupmu selama ini biarpun kau menyedari menjadi anak kampung bakal membataskan segala masa libur dan juga perbelanjaanmu...semua ini ku lihat sendiri dengan anak mataku..ya...kau tidak berbohong...saban malam kita berbicara tentang impian,harapan dan cita-cita masa depan...semangatku semakin pulih dan kuat..sedikit demi sedikit kejujuranmu telah mencuit hati gelapku yang selama ini ku tutup untuk insan bergelar lelaki....ku yakini kau menerimaku seadanya meskipun telah ku nyatakan yang aku bukanlah secantik bidadari dan aku juga tidak sehebat wanita2 lain yg menjadi dambaan lelaki, apa yang ku ada hanyalah secangkir kasih syg dan ketaatanku sbg isteri yg bakal memberi kebahgiaan dan ini janjiku sampai mati...akan ku bahgiakan dirimu, akan ku corakkan dunia kita seindah sakura dan semampu tangan ku berlandaskan syariat, aku tak punya apa-apa, namun dengan kasih syg yg ku ada ku janji untuk mencorakkan hidup kita biarpun payungmu tidak sekembang bunga teratai jingga,biarpun payungmu bocor dan koyak namun aku bersedia untuk manampalnya dengan perca kain ku...
    aku tidak pernah lupa pada janji2 mu untuk membahgiakanku biarpun kulitmu hitam di mamah mentari di sawah itu, biarpun ubanmu memutih dikepala selama mengabdi diri di sawah lumpur itu, dan aku berjanji dalam hatiku  biarpon dirimu hangit terbakar sekalipun, cintaku tidak sesekali berubah...tidak akan berubah...kerna ku sedar...pilihanku adalah tepat dan ini yang ku minta dari YA RABB, jiwaku jiwa kampung,aku juga berasal dari lumpur dan hatiku tidak betah dikotaraya, kita berjanji akan menghabiskan sisa2 usia kita bertemankan ayam itik,bertemankan sawah bendang,bertemankan anak2 ikan keli dan haruan,bertemankan kebun sawit,bertemankan anak sungai, bilamana ada insan yang sudi menerima kelebihan dan kekuranganku,dan sudi untuk menjadi teman disisiku, akan ku abdikan diri ini menjadi teman,sahabat,kekasih yang selamanya bersamamu..ini janjiku...dan janji ini tidak pernah mati sekalipun lautan ganas menghempas pantai...aku tidak pernah meminta  balasan atas segala kebaikan ku terhadapmu kerana ksh sygku adalah tulus dan niatku ini akan lebih bermakna selepas terlafaznya kalimah suci itu...dan lebih meyakini ku apabila kau memperjelaskan lagi bukti ksh sygmu dengan sebentuk cincin pengikat janji....tumpah airmataku dan sujud syukur ku pada YA RABB...kini lebih ku akui bahawa dirimu adalah bakal melengkapi hidupku...tiada insan lain lagi dan akan ku tutup ruang hati ini...
     kau pintaku agar tidak meninggalkan dirimu dan kau pinta agar dirimu disayangi selayaknya insan lain, kau pinta agar ku melengkapi sebahagian dari hidupmu dan begitu juga aku... terlalu derita untuk kita ulang sejarah hitam di sebalik kegagalan kita dahulu dan hanya 1 pintaku darimu...jangan sesekali kau meninggalkan aku seperti sejarah ku yang lalu...aku dah terlalu sakit untuk menangis lagi,hanya itu pintaku...tolong jangan tinggalkan aku tanpa sebab...aku tidak sesekali akan buka hati ini dan ku abdikan diri ini benar2 pd insan yg juga benar2 mengingini....ya...terlalu indah perjalanan cinta yang kita lalui, demi mengejar sebuah masa depan yang kita lakari bersama,kita hampir menempuh mahligai itu, segala persiapan ke gerbang cinta sama2 kita penuhi, kita impikan suasana majlis yang cukup sederhana namun barokah hendaknya, terpancar kegembiraan di wajahmu dan aku telah berjanji dalam diri ini bahawa tugasku hanyalah untuk membuatmu bahgia dan tersenyum...biarpun kesakitan yang kutanggung tidak pernah ku nyatakan padamu, segala keputusan kita capai bersama,dan ku akui tanpa kau menyedari aku lebih berpihak kepada kehendakmu bukan bermakna aku hipokrit, namun lebih kepada menjaga hubungan ini agar tidak keruh, aku tidak mahu lari dari prinsip asalku untuk jadi penyejuk dimata dan di hati mu...dan doaku agar kita berjaya juga ke gerbang yang terakhir....
     pepatah yang sering menjadi ungkapan, yang kadang2 juga meniti dibibirku akhirnya melanda diriku....siapa menduga siapa menyangka...inilah realiti kehidupan manusia....telahan yang ku simpan sekian lama akhirnya terbukti...aku tidak tahu dimana silapku...dimana kekurangan ku....tiba-tiba kau berubah sekelip mata...insan yang benar2 mengharapkan ksh syg ku, yg telah berjanji untuk sama2 membahgiakan ku,insan yg berjanji untuk tidak meninggalkan ku,insan yang berjanji untuk menjadi pelindungku,insan yg berjanji untuk mencari kebahgiaan hingga ke hujung usia dengan ku...akhirnya berubah laku....tika segala persiapan ke gerbang indah telah ku siapkan,...hari lebaran yang lalu telah menyedarkan aku tentang perubahan itu namun aku masih simpan segala getaran itu dan aku masih bersangka baik agar tidak mahu mengeruhkan keadaan dan kerna rasa hormat serta ksh syg ku yg masih menebal pd mu... riakmu benar sekali berubah,pandanganmu terhadapku bukan lagi pandangan cinta, tetapi lebih kepada pandangan terpaksa, luluh benar jantungku tika itu namun ku alihkan rasa hiba itu demi org tuaku, demi ksh sygku pdmu...aku tidak tahu dimana silapku...kau berjanji untuk meneruskan hubungan ini hingga ke akhirnya biarpon jutaan dugaan yang melanda dan aku juga berjanji akan setia disismu dan akan menjadi nadimu, nafasmu dan menongkat paruhmu kiranya ia tidak mampu berdiri lagi...kerna cinta kita atas kegagalan hidup yang pertama...ku kira setiamu padaku tiada noktahnya namun sangkaanku meleset...masih ku ingat lebaran lalu tika kau baru memulakan kerja semula di tempat lamamu, aku bersiap sedia dengan sedikit wang untuk sama2 membeli persiapan rayamu biarpun sehelai pakaian,aku sedar,kau tentu bersedih tatkala orang lain berbaju baru sedangkan kau tidak,segala resahmu dalam genggamanku, aku tidak betah melihat kau sedih,inilah sifatku yang sebenar, lega hatiku bila melihat kau tersenyum seperti kanak-kanak riang pabila sepasang baju melayu telah berada dlm genggaman mu, aku juga turut merasakan betapa susahnya dirimu tatkala org lain berbuka puasa bersama keluarga,kau hanya seorang diri, ku gagahkan diri ini untuk menjalankan tanggungjawab itu dengan airtangan ku sendiri ku masakkan beberapa jenis lauk untuk kau berbuka puasa dan di situ sudah jimat belanjamu,...bukan aku mengungkit sekadar ingin kau tahu betapa sayangnya diri ini terhadapmu,..dan inilah juga pendirian ku dan sifatku yang akan aku bawakan dalam kehidupan kita nanti tika sah bergelar suami isteri...niatku tidak sesekali berubah untuk mencari pahala seorang isteri...
     namun...hasratku ini sesekali tidak kesampaian...aku keliru dan juga bingung....kenapa sekelip mata kau berubah,seolah sekali kerdipan mata...kau jadi orang lain...dengan hanya pesanan di henpon kau mengaku antara kita tiada jodoh...kau mengaku sayangmu sudah pudar terhadapku...dan kau juga mengakui ada insan lain yang bertakhta dihatimu.....begitumudah kau melafazkan kalimah itu tanpa kau mengira betapa luruhnya jantungku,betapa runtuhnya jiwaku,betapa hancurnya hatiku bagai kaca yang pecah berderai,...sekali lagi pengorbanan,kash syg dan cintaku tak dihargai dari insan yg bergelar lelaki,...sejarah berulang 2 kali dalam hidupku,jika dulu aku hanya mengenalinya selepas bernikah..cintaku bermula selepas ikatan suci namun kali ini aku mencintaimu sedari mula,dari bawah dari sebelum aku bersedia untuk memulakan segalanya....dirimu yang bersungguh sungguh meraih cintaku,menawan hatiku dgn kejujuranmu,..mengapa ini balasan mu terhadapku??...tidakkah ada sekelumit cinta,ksh dan sayang yang berbaki buatku lagi??..mengapa terlalu cepat benar kau berubah??..segala janji2 mu dan harapan2 mu untuk aku tidak meninggalkan mu masih kemas tersimpan dalam pesanan henpon ku..600 pesanan mu adalah janji2 dan harapan untuk kita bersama melakar hidup yg penuh bahgia...segalanya musnah...kau campak maruah ku ketepi..kau tinggalkan aku terkapai kapai membawa segala janji kita bersama...hingga aku jatuh sakit..aku masih menantikan kehadiranmu biarpun seketika namun aku hanya memegang bayang wajahmu....terlau pedih...deraian airmata menjadi peneman ku kni...aku cuba bangkit semula agar hatiku tidak keruan selamanya...tika aku melihat sepasang baju pernikahan kita...hatiku kembali sakit dan mati...bagaimana mungkin untuk aku kumpul semula kekuatan ini..YA ALLAH...dugaan ini amat pedih dan terlalu kuat untuk aku tempuhi...
    hanya Allah yang ada disisiku kini...aku perlu meneruskan kehidupan ini biarpon hati ini telah mati,..ku bangun semula perlahan lahan ternyata Allah menyayangiku dan memilih aku atas segala ujian ini agar aku lebih sujud padaNYA...syukur ya Allah...aku perlu meneruskan hidup ini biarpun hanya bayangan dan kenangan bersamanya masih subur di ingatan ku...mana bisa untuk aku terus memadamkannya...aku pernah berjanji ingin bersamamu ke tanah suci dan akan bersamamu ke tempat pertemuan adam hawa...dan...akhirnya janji itu terpaksa aku penuhi seorang diri....kau tidak berani untuk melunaskan janji2mu dimana aku bersedia untuk bersusah dan bersenang bersamamu...biarpun perit aku terpaksa menerima kenyataan bahawa diriku tidak lagi kau cintai...aku terpaksa akur...dan ku terima ini adalah hadiah terindah dariMU YA ALLAH....kau permudahkanlah urusan ku untuk aku sampai lagi mengadapMU dan KEKASIHMU...segala lara hati ini akan ku serahkan padamu di hadapan BAITULLAHMU....dan aku juga akan ke tempat pertemuan adam hawa itu biarpun seorang diri.....kerana KAU lebih mengetahui apa yang terbaik buat diriku.....
        buat dirimu.....hanya doa yang kupanjatkan buatmu agar kau bahgia atas penderitaan ku...kiranya benar sudah ada insan lain yang bertakhta dihatimu, teruskanlah niatmu...demi ALLAH aku tidak pernah berdendam sekelumit zarah pun terhadapmu...aku yakin ALLAH telah menyediakan sesuatu yg lebih istimewa dan ada rahsia tersembunyi untukku...semoga dirimu lebih bahagia...akan ku rawat pedih hati ini dan segala derita dan kecewa hati ini akan ku bawa mengadap ALLAH di BAITULLAH nanti...inilah yang lebih indah dan terbaik buat ku...terimakasih kerana sudi singgah dihatiku buat sementara waktu,meminjamkan hatimu untukku melabuhkan segala rasa cinta dan sayangku....selayaknya manusia aku juga turut melakukan kekhilafanku tanpa sedar dan mohon jutaan maaf darimu....terpaksa jua kita beralih arah dan biarlah keadaan yang menetukan segalanya....untuk terakhir kali....ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat kita...sebagai hamba Allah aku tidak pernah lupa untuk memanjatkan doa terhadapmu dalam setiap sujudku di tengah hening malam....mudahan kita mendapat khusnul khatimah dlm sisa-sisa terakhir kehidupan kita...perjalan ini harus ku teruskan....jazakallah


@innurmust@qim 14/2/2013
putrajaya 3.15ptg

0 comments: