Pages

Friday 8 February 2013

tintaku 6 ANGAN SI TUA







ANGAN SI TUA


terdetik hatiku untuk bertanya
"tua benarkah aku ini"
kian gersang hamparan di bumi
kian kontang air di kali
namun..
kau megah mengajakku berlari

"tua benarkah aku ini"
lemah berlari sedangkan aku gagah berdiri
jeritanku tak bernyawa
sedangkan aku masih menyanyi
genggamanku kian bolos 
biarpun jemariku tak mengundang retak yang polos

"aku tua agaknya"
uban putih hanya sandiwara kepala
getaran jemari hanya mainan saja
kaki longlai amukan tatkala gelora tiba

"tua benar aku ini"
makam dan nisan tetamu mimpi
kapan dan keranda menjemputku tika malam sepi
laungan talkin menyinggahi halwa telinga di subuh sunyi

apa benar aku mati
yang lima belum lagi
yang enam tiga lagi
kian rancak menghitung hari
adakah sempat rukun ini ku tambahi

memang benar aku tua
tidak lagi pada dunia
usia ini amat senja
kudrat ini kian sejuk hawanya
jasad ini telah reput dek masa
malu benar aku pada maya
hari ini aku akan bermula 
bermula menerima tetamu "TUA"....

@innurmust@qim...9/8/2002 2.41ptg

0 comments: